Η αποταύτιση απελευθερώνει

Είναι κοινώς αποδεκτό πως ένα επάγγελμα, μία ιδιότητα, ή ένας ρόλος καθορίζουν την ταυτότητά μας. Φυσικά, συνήθως υπάρχει ένα πλήθος ρόλων που αναλαμβάνουμε να παίξουμε καθημερινά, όμως επιλέγουμε ως κυρίαρχο εκείνον τον ιδιαίτερο ρόλο που θεωρούμε ότι μας αντιπροσωπεύει ικανοποιητικά και τον προβάλλουμε προς τα έξω. Που ικανοποιεί δηλαδή την επιθυμία του 'εγώ' για αναγνώριση ως κάτι το ξεχωριστό, κάτι το ιδιαίτερο.

Σύμφωνα με τη διδασκαλία του Βουδισμού, όλη η ανθρώπινη δυστυχία προέρχεται από τις επιθυμίες και την προσκόλληση.
Ας σκεφτούμε με πόσο σθένος υπερασπιζόμαστε την ταυτότητά μας, πόση ενέργεια καταναλώνουμε για τη διατήρηση μιας εικόνας που οι ίδιοι δημιουργήσαμε για τον εαυτό μας. Και πόση θλίψη, θυμό και φόβο επιφέρει η κατάρρευσή της.
Δεν υπάρχει τίποτα το μεμπτό στο ρόλο αυτό καθαυτό. Είναι ξεκάθαρο ότι ο πόνος προκαλείται από την προσκόλλησή μας σ’ αυτόν και από την πεποίθηση ότι η εικόνα είναι αληθινή. 

Εντούτοις όσο καλλιεργούμε την επίγνωση, όσο εξασκούμαστε στην παρατήρηση, οι προσκολλήσεις αρχίζουν να εξασθενίζουν. Η αυτοπαρατήρηση αποκαλύπτει την επιθυμία της προσωπικότητας να προβληθεί ως μια μονάδα αυθύπαρκτη, διαχωρισμένη από το σύνολο.
Η μη προσκόλληση είναι το κλειδί της απελευθέρωσής μας από τα δεσμά που κρατούν την απεριόριστη φύση μας εγκλωβισμένη μέσα σε μια ιδέα.
Όπως επισημαίνει ο Αντυασάντι «Τη στιγμή που πιστεύεις πως η ταμπέλα που έβαλες στον εαυτό σου είναι αληθινή, έχεις περιορίσει αυτό που στην πραγματικότητα είναι απεριόριστο. Έχεις περιορίσει αυτό που είσαι μέσα σε μια σκέψη.»
Έχοντας αναγνωρίσει το απεριόριστο ως φυσική μας κατάσταση, δεν υπάρχει πια η ανάγκη για τη δημιουργία και την προβολή μιας ψευδούς εικόνας, ενός
ψεύτικου ιδιαίτερου εαυτού. Μπορούμε να παίζουμε και ν’ απολαμβάνουμε το παιχνίδι χωρίς να ταυτιζόμαστε μ’ αυτό. Σαν τους ηθοποιούς, που όσο καλύτερα υποδύονται έναν χαρακτήρα τόσο περισσότερο συναρπαστικό κάνουν το έργο, επειδή αυτό μοιάζει με αληθινό. Αλλά ωστόσο, γνωρίζουν πολύ καλά ότι μετά το τέλος της παράστασης το κοστούμι του ρόλου παραμένει στα παρασκήνια.

 

Ζωή Πεπόνη

- Ιανουάριος 2017


 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η παρατήρηση είναι πάντα επαναστατική - Μάνουελ Σοχ

Ό,τι κρίνω, το απομακρύνω.

Το κενό που εμπεριέχει τα πάντα – Μάνουελ Σοχ